Sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej “Dzieciaki kochają zwierzaki”
W marcu i kwietniu w klasach 1-3 prowadzona była innowacja “Dzieciaki kochają zwierzaki”. Podczas pierwszego etapu edukacyjnego następuje szczególne kształtowanie wszechstronnego rozwoju osobowości dziecka. Uczniowie klas 1-3 przejawiają wyjątkową podatność na wpływ nauczyciela, dlatego od najmłodszych lat należy kształtować prawidłowy stosunek do otaczającego ich świata, w tym także świata zwierząt. Należy kształtować świadomy stosunek do otaczającej nas przyrody oraz szacunek do różnorodnych form życia. Uczniowie potrzebują wielu ciekawych i różnorodnych bodźców, aby lepiej przyswoić wiedzę. Dzieci najchętniej i najefektywniej uczą się poprzez doświadczanie. Najmłodsi uczniowie charakteryzują się plastycznością, chłonnością poznawczą oraz dużą zdolnością przyswajania nowych wiadomości i umiejętności.
W ramach innowacji odbyły się zajęcia z psami, żółwiem, królikami, papugami, szynszylami, chomikami, gekonem, szczurami, myszami. We współpracy z rodzicami uczniowie mieli okazję przynieść do szkoły własnego pupila. Klasę 2b odwiedziła uczennica klasy 7 Emilia Kubiak wraz ze swoimi pupilami. Dziewczynka z pasją opowiedziała o swoich zwierzętach. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek oraz informacji na temat tego jak należy opiekować się zwierzętami. Uczniom zaprezentowano prezentację na temat zwierząt oraz pokazano zasoby naszej biblioteki (książki edukacyjne o zwierzętach).
Celami innowacji było rozwijanie umiejętności pracy w grupie, poszerzenie wiedzy na temat zwierząt, poznanie ciekawostek o zwierzętach oraz ich roli w życiu człowieka, ukształtowanie właściwego stosunku do zwierząt, zapoznanie dzieci z wybranymi zwierzętami oraz ich środowiskiem naturalnym, rozwijanie twórczego myślenia, kreatywności i wyobraźni, rozwijanie sprawności manualnej. Dzieci na zajęciach poszerzyły swoją wiedzę na temat świata zwierząt, poznały szereg ciekawostek, nauczyły się szacunku do zwierząt, dbania o przyrodę oraz dowiedziały się jak ważną rolę odgrywają zwierzęta w naszym życiu.
Efektem innowacji jest wzrost zainteresowania światem zwierząt, zrozumienie potrzeby poznawania przyrody oraz odpowiedzialności za jej stan. Zajęcia w ramach innowacji były wsparciem w wyrabianiu dobrych nawyków względem zwierząt. Uczniowie są bardziej świadomi różnorodności i współzależności występujących w przyrodzie oraz są lepiej zorientowani w relacjach jakie zachodzą między nimi a otoczeniem. Do korzyści wdrożenia innowacji można zaliczyć zdobycie wiedzy w sposób kreatywny, wspieranie ciekawości dzieci, rozwój myślenia przyczynowo-skutkowego, stymulowanie ogólnego rozwoju, rozwijanie naturalnej zdolności dzieci do stawiania pytań, poznanie złożoności i bogactwa świata. Uczniowie rozwinęli również swoje zainteresowania, takie jak fotografia, malowanie, rysowanie. Efektami wdrożenia innowacji dla szkoły było wzbogacenie oferty edukacyjnej, uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych, podniesienie jakości pracy szkoły, budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród dzieci i rodziców.
W ramach innowacji odbyły się dwa konkursy: Moje wymarzone zwierzątko” - uczniowie mieli okazję stworzyć, dowolną techniką, pracę plastyczną przedstawiającą wymarzone zwierzątko oraz “Najzabawniejsze zdjęcie pupila” - zadanie polegało na zrobieniu zabawnego zdjęcia swojemu zwierzakowi. Po zakończonej innowacji prace dzieci zostały wystawione na korytarzu klas 1-3, aby wszyscy mogli je podziwiać. Laureatami konkursów byli: Antoni Szalonka, Iga Mizera, Oliwier Stachurski, Wiktoria Stasierska, Nel Szczepaniak, Kacper Mendera, Emilia Śniady, Jakub Szyszka, Liliana Pasik, Anna Lisiak. Uczniowie otrzymali nagrody za swoje prace oraz zaangażowanie.
Ewaluację przeprowadziłam na podstawie systematycznej obserwacji dzieci podczas realizacji treści innowacji. Poprzez zaangażowanie, chęć uczestniczenia w zajęciach, aktywność dzieci, zdobytą podczas organizowanych zajęć wiedzę mogłam pozytywnie ocenić atrakcyjność, skuteczność i użyteczność innowacji. W celu zebrania informacji wykorzystałam również karty pracy dostosowane do wieku oraz pogadankę (stawianie pytań o atrakcyjność zajęć, wrażeń dzieci, ich zadowolenia z podejmowanych działań). Dane dotyczące realizacji innowacji oraz efekty pracy uzyskałam poprzez dostrzegalną wiedzę i umiejętności dzieci, dokumentację, zdjęcia z zajęć, analizę wytworów dzieci, konkursy, quizy oraz rozmowy z rodzicami i wychowawcami klas.
Koordynator - Żaneta Walczak