Aktywność poznawcza jest dla dzieci rzeczą naturalną i wynika z wrodzonej potrzeby wysiłku umysłowego. Nasz umysł od najmłodszych lat domaga się wyzwań i odkrywania nowych rzeczy, od urodzenia jesteśmy więc małymi badaczami i odkrywcami i stopniowo zdobywamy coraz nowsze doświadczenia. Eksperymenty mogą mieć bardzo różny charakter - doskonale sprawdzają się doświadczenia z użyciem prostych, ogólnodostępnych rekwizytów. Często wszystkie potrzebne rzeczy mamy pod ręką i nie musimy dokupować nic więcej. Taka zabawa uczy dziecko obserwacji, wyciągania wniosków, szukania rozwiązań, określania związków przyczynowo - skutkowych, sprzyja rodzeniu się nowych pomysłów, uczy planowania i wreszcie rozwija logiczne myślenie. Takie eksperymentowanie ćwiczy też cierpliwość, koncentrację i wytrwałość, bo na efekty naszych działań czasami trzeba trochę poczekać.
Beata Mamot